Home > Domowy budżet > Eco-driving – czyli jak jeździć ekonomicznie i dynamicznie
Eco-driving

Eco-driving – czyli jak jeździć ekonomicznie i dynamicznie

Eco-driving – moda czy sposób na zaoszczędzenie? Wysokie ceny paliw sprawiają, że jazda ekonomiczna stała się trendem. Niektórzy twierdzą, że jest to powolna jazda, która utrudnia innym poruszanie się na drodze. Jakich więc zasad należy się trzymać aby podróżować ekonomicznie? Przeciętny kierowca, stosujący się do zasad eko-jazdy, obniża spalanie w aucie o 8 proc. Jeden miesiąc w roku jeździ więc za darmo. Eco-driving poprawia też bezpieczeństwo.

Jazda na wyższym biegu

Ekonomiczna jazda opiera się na umiejętności korzystania ze skrzyni biegów. Największe spalanie utrzymuje się na pierwszym biegu, dlatego korzysta się z niego tylko podczas ruszania i zaleca się szybsza zmianę na wyższe biegi. Jeśli chodzi o płynną jazdę staramy się dobierać biegi tak, aby prędkość obrotowa naszego silnika nie przekraczała 1700 obrotów. Granicą zmian przełożeń silnikowych w benzynie są obroty w granicach do 2500, natomiast w przypadku silników wysokoprężnych są one nieco niższe i mieszczą się do 2000 obrotów na minutę.

Dynamiczne przyspieszanie pojazdu

Najwyższe spalanie auto osiąga podczas rozruchu i dalszego przyspieszania. Silnik samochodu wykorzystuje swoją moc w jak najlepszy sposób poprzez wciskanie pedału gazu do „3/4 potencjału”. Takie dynamiczne przyspieszanie powoduje osiągniecie pożądanej prędkości. Na wyższym biegu spalanie jest korzystniejsze dla eko-jazdy. Każdy silnik jest inny, jednak zaleca się utrzymywanie optymalnej prędkości, która oznacza najniższe zużycie paliwa. Powszechnie uznaje się, że maksymalna prędkość, która pozwala nam zaoszczędzić to 80-90 km/h.

Czy korzystać z biegu jałowego?

Wielu kierowców, wiele teorii. Istnieje wiele wersji dotyczących korzystania z biegu jałowego. Część z nich jednak korzysta z niego z przekonaniem, że obniżają w ten sposób spalanie samochodu. Nie jest to prawda, ponieważ według specjalistów auto zużywa w tym czasie bardzo małą ilość paliwa. Ważne jest także bezpieczeństwo. Korzystając z tego biegu, skrzynia i silnik są rozłączone, co oznacza, że silnik nie stawia żadnego oporu. Wielu producentów samochodów nie widzi żadnych przeciwwskazań dla pomijania biegów. Według eko-jazdy jest to korzystne. Natomiast trzeba pamiętać o redukcji w trakcie przyśpieszania czy wyprzedzania. Jeśli chodzi o przyspieszenie, powinno być ono najkrótsze i wykonywane w sposób zdecydowany. Podczas rozpędzania pojazdy należy zdecydowanie wciskać pedał gazu na ¾ głębokości.

W wielu samochodach, które mają skrzynię automatyczną, w trybie ekologicznym, w czasie dojeżdżania do skrzyżowania bieg wrzuca się samoczynnie. Wielkim plusem hamowania na biegu jałowym jest powolne wytrącanie prędkości. Trzeba pamiętać o tym, że zbyt mocna redukcja biegu spowalnia auto gwałtownie, bez ostrzeżenia dla pojazdów jadących za nami. Istnieje możliwość wystąpienia kolizji, gdy auto za nami nie zachowa bezpiecznej odległości – mówi specjalista z twojserwishondy.pl

Płynność jazdy jest niezwykle istota w eko-jeździe, a więc taka która pozbawiona jest zbędnego przyspieszania oraz hamowania. Najważniejsze jest obserwowanie drogi i sytuacji, które dzieją się na drodze. Warto również podczas hamowania pojazdu wykorzystać odpowiednio opór silnika, zmieniając bieg na niższy, co przekłada się na prędkość obrotowa.

Zasad ekojazdy jest wiele i przyswojenie ich wszystkich może okazać się problematyczne. Warto jednak uczyć się technik hamowania silnikiem oraz umiejętnego przyspieszania, tak aby jazda była nie tylko ekologiczna, ale także dynamiczna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *