Home > Domowy budżet > Europejski Barometr Wakacyjny – lato 2015
Money, savings, bank.

Europejski Barometr Wakacyjny – lato 2015

EUROPEAN SUMMER BAROMETER™ Grupy Ferratum to badanie porównujące wydatki wakacyjne w 17 europejskich krajach. Na co wydadzą pieniądze tego lata Europejczycy? Która nacja zamierza podróżować za granicę częściej niż inne? Kto wyda wakacyjną gotówkę na modne ubrania, a kto przeznaczy ją na urządzenie domu i jego otoczenia?

O wakacyjne wydatki zapytała swoich klientów w 17 europejskich krajach Grupa Ferratum, międzynarodowy pionier mobilnych pożyczek. W badaniu udział wzięło 5685 gospodarstw domowych o dochodach typowych dla klasy średniej. Wyniki sugerują, że sytuacja rodzin w Europie wygląda lepiej niż latem ubiegłego roku. 31 % gospodarstw domowych planuje wydać tego lata więcej niż przed rokiem, podczas gdy 41% przewiduje utrzymanie ubiegłorocznego poziomu wakacyjnych wydatków. 28% Europejczyków wyda tego roku na wakacje mniej niż w ubiegłym sezonie. Badanie wykazało także pewne zaskakujące różnice w wakacyjnych priorytetach i planach, jakie zaobserwować możemy pomiędzy przedstawicielami poszczególnych krajów.

barometr21

barometr32

barometr42

Udział wydatków na wakacyjne wyjazdy w domowym budżecie jest mocno zróżnicowany. Europejska średnia kształtuje się w tym roku na poziomie 47,2% rozporządzalnego dochodu. W krajach dawnego bloku wschodniego wydatki wakacyjne pochłaniają jednak relatywnie większą część domowego budżetu niż na zachodzie. Za wyjątkiem Hiszpanii, w grupie państw przekraczających średnią 47,2%, znajdują się wyłącznie kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Relatywnie najwięcej na wakacyjne wojaże wydadzą tego lata Estończycy (629 euro – 60,2% rozporządzalnego dochodu) i Łotysze (621 euro – 60,1%). Bardziej konserwatywne pod względem wydatków wakacyjnych okazują się kraje Europy Zachodniej. Na drugim końcu tabeli znajdują się bowiem Dania i Niemcy, gdzie wakacyjne wydatki nie przekroczą odpowiednio: 27% i 28% domowego budżetu. Podobny poziom planowanych wydatków obserwujemy także w krajach nordyckich i Wielkiej Brytanii. Jednak nawet w obrębie Europy Zachodniej istnieją duże różnice w wysokości planowanych wydatków. O ile duńska rodzina klasy średniej planuje wydać na wakacje 27% rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego, o tyle hiszpańska niemal dwa razy tyle – 55%. Ambitne plany wakacyjne mają także Szwedzi. Z odpowiedzi respondentów wynika, że szwedzka rodzina przeznaczy na nie średnio 1171 euro – 41,2% domowego budżetu.

Dominować będą podróże krajowe

Podróże krajowe to najczęstszy cel wydatków wykazanych przez Barometr. Europejczycy wydadzą na nie średnio 17% swojego wakacyjnego budżetu. Rekordzistami pod tym względem okazują się być Hiszpanie, którzy na podróże po własnym kraju przeznaczą 25% wszystkich wakacyjnych kosztów. Krajowe podróże dużą popularnością cieszyć się będą także na Litwie (21%), w Danii (20%), Szwecji, Finlandii i Bułgarii (po 19%). Podróże zagraniczne w największym stopniu uszczuplą portfele Holendrów i Brytyjczyków. Tego lata wydadzą oni na zagraniczne wakacje po 17% wakacyjnego budżetu. Duńczycy i Szwedzi przeznaczą na ten cel 15%, Niemcy 13%, zaś Bułgarzy 12%. Rozrywki i przyjemności takie jak clubbing, jedzenie w restauracjach czy spędzanie czasu na plaży – to druga największa grupa planowanych wydatków w 17 badanych krajach. Najchętniej czas będą spędzać w ten sposób Hiszpanie, deklarujący przeznaczenie na rozrywki tego typu aż 24% swoich wakacyjnych wydatków. Restauracje i kluby chętnie odwiedzą także Duńczycy i Szwedzi (16%) oraz Polacy i Chorwaci, planujący przeznaczyć na ten cel 15% swoich wakacyjnych wydatków.

Bułgarzy uprawiają ogródek, a Polacy sport

Lato to jednak nie tylko podróże, restauracje i beztroska zabawa. Wyniki badania przeprowadzonego przez Ferratum Group wskazują, że wielu Europejczyków ma zgoła odmienne priorytety. Jako Europejczycy, 12% wszystkich wakacyjnych wydatków przeznaczymy tego lata na inwestycje związane z domem, ogrodem, a nawet własną garderobą. Bułgarzy (21% budżetu) i Łotysze (19%) skorzystają z dobrej pogody latem, by popracować w ogrodach i zająć się majsterkowaniem (DIY). Niemcy z kolei wykorzystają okazję, by przeznaczyć 14% swojego budżetu na modne w tym sezonie ubrania. Co dość zaskakujące, wakacyjne festiwale i wydarzenia sportowe nie są tak popularne, jak można by się tego spodziewać po europejskiej klasie średniej. Na tego typu wydarzenia przeznaczymy tylko 5-6% wakacyjnych wydatków. Choć oglądanie sportu nie jest priorytetem dla większości Europejczyków, to uprawianie go zdecydowanie figuruje wysoko na liście części z nich. Przynajmniej w Polsce. Niemal 1/10 wakacyjnych wydatków deklarowanych przez Polaków przeznaczona zostanie tego lata na rekreację sportową, taką jak piłka nożna czy pływanie. Reszta Europy nawet nie zbliża się do tego wyniku.

Polski rynek turystyczny

„Raport Grupy Ferratum potwierdza, że w Polsce rynek turystyczny rozwija się w coraz szybszym tempie. Z roku na rok rośnie kwota, którą polski klient wydaje na wyjazdy wakacyjne. W Polsce przestają one być dobrem luksusowym i coraz częściej na stałe goszczą w rocznych budżetach domowych.” – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. „Coraz większa liczba Polaków jest co roku w stanie zapewnić sobie wyjazd wakacyjny. Dla polskiej gospodarki jest to trend pozytywny, gdyż turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi napędzających jej wzrost. Generuje ponad 6% polskiego PKB i stanowi jedną z nielicznych gałęzi przemysłu, które tworzą nowe miejsca pracy dla ludzi młodych, często szukających zatrudnienia tuż po skończeniu studiów wyższych.” – dodaje.

Metodologia badań

Badanie przeprowadzone zostało w 17 europejskich krajach, w których działa Ferratum Group, w formie zestandaryzowanego dla wszystkich lokacji kwestionariusza internetowego. Przychody gospodarstw domowych podawane były w lokalnych walutach. Relatywne wydatki obliczone zostały jako stosunek planowanych wakacyjnych wydatków do rozporządzalnego dochodu gospodarstw domowych w każdym z krajów. Wartość rozporządzalnego dochodu została urealniona w oparciu o parytet siły nabywczej w każdym z krajów, bazując na danych Banku Światowego z 2014 roku.

W badaniu udział wzięło 5685 gospodarstw domowych w 17 krajach. Respondenci byli w wieku 21-65 lat, 60% z nich stanowiły kobiety. Średni rozporządzalny dochód uczestniczących w badaniu gospodarstw domowych kształtował się na poziomie 720 – 3,800 Euro. Poza danymi demograficznymi, respondenci zostali zapytani o ich rozporządzalny dochód miesięczny, o to ile wydadzą na wakacje tego lata, na które letnie aktywności przeznaczą swoje pieniądze, jak wiele wakacyjnych zakupów dokonają online oraz jak szybko spodziewają się powrócić do równowagi finansowej po wakacjach.

Wszystkie wartości pieniężne zawarte w badaniu wyrażone zostały w walutach poszczególnych państw. Odpowiedzi były urealniane tak, by odzwierciedlić siłę nabywczą w każdym z krajów. Wszyscy respondenci byli anonimowi i nie oferowano im wynagrodzenia za udział w badaniu.

barometr5

barometr-1

Warto przeczytać

wydatki polaków

Majowe wydatki Polaków – na podstawie analizy ekspertów Ferratum Bank

Maj to obok grudnia, miesiąc w którym Polacy najczęściej korzystają z dobrodziejstw szybkich pożyczek. Domowy …

2 komentarze

  1. Ja szukam teraz do Grecji, ceny są przerażające…. 2500 bez allinclusive…

  2. W tym roku mąż mnie zabiera na riwierę olimpijską. Pieniądze dostaliśmy bez problemu w ferratum banku. Szybko i bez papierologii. Teraz pakowanie i za tydzień wylot. To najlepsza decyzja jaką podjęliśmy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *