Home > W kuchni > Wielkanoc według nowej piramidy żywienia

Wielkanoc według nowej piramidy żywienia

Dwa miesiące temu Instytut Żywności i Żywienia przedstawił nową piramidę żywienia, która znacznie się zmieniła względem tej z 2009 roku. Teraz nazywa się ją Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, ponieważ naukowcy orzekli, że podstawą zdrowego stylu życia jest sport. Zobacz, jak spędzić święta Wielkanocne trzymając się nowych zasad.

Sport to podstawa (i zdrowie)

Skoro jest podstawą nowej piramidy żywienia, to trzeba to jakoś wykorzystać. Zamiast planować jakie potrawy znajdą się w tym roku na wielkanocnym stole, warto zaplanować, aktywność fizyczną na ten nieco przedłużony weekend. Prognozy pogody są optymistyczne, więc to dobra okazja do zaplanowania aktywnego wypoczynku. Może długi spacer po śniadaniu albo wycieczka rowerowa? Jeśli możesz sobie pozwolić na wyjazd w święta, wybierz góry. Świeże powietrze i liczne szlaki zachęcają do wstania od świątecznego stołu. Tam, gdzie wciąż leży śnieg, alternatywą dla nart zjazdowych mogą być biegówki. Trasy biegowe są też przyjazne turystom z rowerami lub uprawiającymi nordic walking. Jest wiele możliwości na spędzenie świąt na świeżym powietrzu, warto więc korzystać z wiosennej aury i spędzić ten czas inaczej niż tylko siedząc przy stole.

Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa!

Kolejna ważna zmiana w piramidzie żywienia to zastąpienie warzywami i owocami pieczywa, produktów mącznych, kasz i ryżu. Warzywa powinny stanowić większą część tego co zjadamy w ciągu dnia. Owoce ze względu na wysoką zawartość cukru lepiej ograniczyć do przekąsek lub uznać za dodatek do głównych posiłków. Święta są doskonałą okazją do sprawdzenia tego w praktyce. Postaw na świątecznym stole sałatki, których głównym składnikiem będą świeże warzywa. Najlepiej wyklucz całkowicie ciężkie sosy i majonezy. Postaw na oliwę z oliwek i aromatyczne zioła.

Zobacz też: domowa szklarnia Ikea

Kasza na stół

Dietetycy już od kilku lat polecają pełnoziarniste pieczywo jako zamiennik tego standardowego, jako że jest bardziej sycące i ma o wiele więcej wartości odżywczych. Równie polecane są makarony razowe, które łatwo poznać na półce sklepowej po ciemniejszym odcieniu niż ten standardowy. Oczywiście nie ma co się rozpisywać o słuszności i walorach zdrowotnych kasz. Jak jednak wprowadzić ją na stół wielkanocny? Polecamy alternatywną wersję sernika, który zamiast tłustego sera będzie zrobiony z kaszy jaglanej! To ciasto z pewnością zrobi wrażenie na wszystkich gościach a wątroba nam za to podziękuje. Żeby nie przesadzać z ilością potraw zjedzonych w święta, lepiej upiec jedno ciasto zamiast różnych pięciu. I tak na pewno nikt nie zdoła zjeść tego wszystkiego przez święta, więc lepiej zrobić mniej niż potem wyrzucać to co nie zjedzone.

Nabiał, mięso, tłuszcze

Niewiele zmieniło się w piramidzie żywienia na trzech ostatnich pozycjach. Nabiał wciąż jest wyżej niż mięso a nad nim już tylko tłuszcze. Warto zamienić tłuste śmietany na lekki jogurt grecki. Częściej pić kefiry i maślanki a słodkie jogurty zastąpić naturalnym i dodać do niego świeże owoce. Półtłusty twaróg będzie lepszy niż ten całkiem tłusty choć najlepiej wybrać wersję chudą. Jeśli chodzi o mięso i ryby, stanowisko jest ciągle takie samo: jak najmniej czerwonego mięsa i drobiu, więcej ryb! Może zamiast kilogramów tłustej kiełbasy i pieczonej szynki, na świątecznym stole pojawią się pieczone ryby? Czasem trzeba przełamać rutynę. Wszelkie tłuszcze zwierzęce należy zastąpić roślinnymi. Nie można też przesadzać z orzechami, które mimo wielu walorów są bogate w tłuszcze.

ulotka_z_pytaniami_druk

Przed świętami wszyscy narzekają na to, że przejedzą się przy stole i nic dobrego z tych świąt nie będzie. Dzięki zastosowaniu się do naszych porad, nie tylko rozpoczniesz fantastyczną przygodę z aktywnością fizyczna, ale też nie będziesz narzekać na przejedzenie. Żołądek ci podziękuje za tą lekkość przez święta.

Warto przeczytać

Wielkanocny kalendarz porządków

Święta wielkanocne już za trzy tygodnie. Aby zdążyć na czas z przyrządzeniem wszystkich potraw i …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *